English French German Spain Italian Dutch Russian Portuguese Japanese Korean Arabic Chinese Simplified

Τετάρτη 6 Φεβρουαρίου 2013

Αλμπέρ Υντερζό, «πατέρας του Αστερίξ»


«Χρειάζομαι κι εγώ λίγη ξεκούραση...» Το είπε ο Αλμπέρ Υντερζό, «πατέρας του Αστερίξ» (ένας εκ των δύο), ετών 85, στην γαλλική εφημερίδα Le Monde. Αφορμή ήταν το 40ό Διεθνές Φεστιβάλ Κόμικς της Ανγκουλέμ, που απέτισε φόρο τιμής στον διάσημο σχεδιαστή, με μια αναδρομική έκθεση.

Ο Ουντερζό δεν σχεδιάζει πια. «Σταμάτησα το 2009, όταν ο Αστερίξ έγινε 50. Τα χέρια μου δεν αντέχουν άλλο. Αρχισαν να μην τα τα καταφέρνουν όταν ήμουν 45 ετών. Πήγα σε όλους τους γιατρούς του κόσμου, αλλά δεν μπόρεσαν να κάνουν τίποτα. Ο Γκοσινί (σσ που έγραφε τα σενάρια) φοβόταν τρομέρα: ''Το χέρι σου, το χέρι σου...'', μου έλεγε», εξομολογείται.

Στα τέλη του 2013 θα κυκλοφορήσει η πρώτη νέα περιπέτεια του Αστερίξ, από άλλους δημιουργούς. Το σενάριο το υπογράφει ο Ζαν-Υβ Φερί και τα σκίτσα ο Ντιντιέ Κονράντ. Θα επιβλέψει ο Ουντερζό τη δουλειά τους;

«Δεν τον ''αφήνω'' σε άλλους. Τους τον ''εμπιστεύομαι''. Στα 85 μου, έχω κουραστεί λιγάκι, και νομίζω ότι δικαιούμαι ένα ρεπό. Θα παρακολουθώ τί συμβαίνει, φυσικά. Ο Φερί είναι εκπληκτικός: θα έκανε τον Γκοσινί να κοκκινίζει. Ως προς το σχέδιο, δεν έχω βάλει κανέναν περιορισμό, εκτός από το να μην βάλουν πολύ σεξ. Ζητάμε ταλέντο και χιούμορ», λέει.
Ετσι, μετά από 53 χρόνια δημιουργίας, ο Υντερζό που επινόησε, το 1959, μαζί με τον Ρενέ Γκοσινί, τον μικροκαμωμένο και ανίκητο Γαλάτη, παραδίδει τα σκήπτρα σε νεότερα ταλέντα.




Δεν φοβάται που εκτίθεται σε ένα τέτοιο ρίσκο;

«Ακριβώς αυτά έλεγαν όταν συνέχισα την σειρά, μόνος μου, μετά τον θάνατο του Γκοσινί, το 1977. Οι κριτικοί με συνέτριψαν. Εχω κρατήσει τις εφημερίδες εκείνης της εποχής. Εγραφαν ότι ο Αστερίξ πέθανε μαζί με τον Γκοσινί. Ηταν βαρύ πλήγμα για την υπερηφάνεια μου. Αλλά οι αναγνώστες συνέχισαν να μου έχουν εμπιστοσύνη. Ηταν μια καλή ρεβάνς», λέει.

H πρώτη ανακοίνωση της αποχώρησης του ιταλικής καταγωγής Υντερζό έγινε την ημέρα που ο εκδοτικός οίκος Hachette γιόρτασε την πώληση 350 εκατομμυρίων βιβλίων κόμικς Αστερίξ ανά τον κόσμο, κάνοντας τον υπερήφανο Γαλάτη μία από τις γαλλικές εξαγωγές με τις περισσότερες πωλήσεις.

Πού οφείλεται η τεράστια επιτυχία; «Εχουν πει πολλά πράγματα. Οτι γαργαλούσε ευχάριστα τον γαλλικό εθνικισμό, ότι ο Αστερίξ ήταν ο απολογητής του ντε Γκωλ το 1958...Πώς μας ήρθε η ιδέα για το όνομα; Μια μέρα περπατούσαμε στον δρόμο με τον Γκοσινί, και ένας κύριος φώναξε στον σκύλο του «Αστερίξ, έλα' δω». Συνήθως είναι τα παιδιά που φωνάζουν τους σκύλους τους με το όνομα ενός ήρωα από τα κόμικς. Ο Αστερίξ έγινε ήρωας επειδή παρά το ότι είναι μικροκαμωμένος, και χάρη στο μαγικό φίλτρο, κατατροπώνει μια πολύ μεγαλύτερη δύναμη, τις λεγεώνες του Καίσαρα...», καταλήγει ο Υντερζό.






tovima